• گرنت های کوچک سازمان جهانی بهداشت جهت آموزش و پژوهش در بیماری های گرمسیری – فوری
  • ثبت نام مشمولین طرح نیروی انسانی سه ماهه چهارم 93 دانشگاه علوم پزشکی تبریز – فوری
  •  مرکز تحقیقات روماتولوژی قطب علمی روماتولوژی ایران – دعوت به همکاری از نخبگان ، اساتید و پژوهشگران
  • فراخوان عضویت در طرح امین ایرانداکعضویت بین کتابخانه ها – فوری
  • دکتری تخصصی پژوهشی – سخت تر شدن پذیرش
  • موافقت با تاسیس مجتمع آموزش عالی سلامت چابهار
  • سلول های بنیادی جنینی برای تولید نخاع کامل در آزمایشگاه
  • میکروب های بدن مادر از مغز نوزاد محافظت می کنند
  • هفتمین کنگره سراسری سکته مغزی ایران
  • تلاش برای ضایع نشدن حق دانشجویان بورسیه / حضور نماینده کمیسیون آموزش مجلس در کمیته بورسیه


گرنت های کوچک سازمان جهانی بهداشت جهت آموزش و پژوهش در بیماری های گرمسیری – فوری

دفتر نمایندگی سازمان جهانی بهداشت در جمهوری اسلامی ایران، فراخوان گرنت های کوچک جهت آموزش و پژوهش در بیماری های گرمسیری را اعلام کرد. هدف از استراتژی کمیته تحقیقات بیماری های گرمسیری (TDR)، ترویج پژوهش در ارتباط با بیماری های عفونی ناشی از فقر ، جهت بهبود بهداشت، تقویت ظرفیت تحقیقاتی افراد و موسسات در کشور های در حال توسعه، پیشرفت در به کارگیری استراتژی ها و ارائه راهکارهایی جهت پاسخگویی به نیاز های بهداشتی کشورهای مذکور است. در این راستا، اطلاعات بیشتر در خصوص اولویت های تحقیقاتی، معیار های واجد شرایط بودن جهت انجام تحقیقات فوق الذکر و نیز فرم تقاضا، در آدرس الکترونیکی زیر قابل دسترسی می‌ باشد.

http://www.emro.who.int/entity/tropical-diseases-research/index.html

کاندیدا های مورد نظر، جهت ارسال پروپوزال می توانند تا تاریخ  21/ 10/ 93، از طریق آدرس الکترونیکی زیر اقدام نمایند.

emrgotdr@who.int 

لینک خبر

منبع: معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی


ثبت نام مشمولین طرح نیروی انسانی سه ماهه چهارم 93– فوری

آخرین مهلت ارسال مدارک و مستندات:  21/ 10/ 93 

از فارغ التحصیلان مشمول قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان تقاضا دارد برای اطلاع از قوانین و مقررات طرح، نحوه و زمان ثبت نام و توزیع نیرو به شرح زیر اقدام نمایند.

دارندگان مقاطع و رشته های تحصیلی مشخص شده در جدول پیوست، در تاریخ های ذکر شده به سایت مراجعه و ضمن کسب اطلاعات جدید، در صورت تمایل به انجام طرح در مراکز مشخص شده در جدول زیر، بر راهنمای ثبت نام را از سایت دریافت (لینک پیوست) و یا مطالعه دقیق مفاد آن، به همراه و مستندات مورد اشاره، از تاریخ 14/ 10/ 93  لغایت وقت اداری  21/ 10/ 93 ، به آدرس: تبریز، خیابان گلگشت، ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تبریز مراجعه و به صورت حضوری در واحد طرح نیروی انسانی ثبت نام نمایند.

توجه:

با عنایت به نیاز ضروری و عدم تکمیل ظرفیت در واحد های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تبریز، به مشمولین قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان در رشته های تحصیلی ( دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری، اتاق عمل ، رادیولوژی، فوریت های پزشکی )، ثبت نام از رشته های مزبور تا اطلاع ثانوی، هر ماه از 11 الی 20 همان ماه ادامه خواهد داشت.

متن اطلاعیه ثبت نام مشمولین طرح نیروی انسانی سه ماهه چهارم 93 دانشگاه علوم پزشکی تبریز

لینک خبر

منبع: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز


مرکز تحقیقات روماتولوژی قطب علمی روماتولوژی ایران– دعوت به همکاری از نخبگان، اساتید و پژوهشگران

مرکز تحقیقات روماتولوژی به عنوان قطب علمی منتخب روماتولوژی ایران ، با توجه به وجود بستر مناسب در حوزه آموزشی و تحقیقاتی و دارا بودن آزمایشگاه مجهز ایمونوژنتیک، از نخبگان، اساتید و پژوهشگران علاقه مند و توانمند، جهت همکاری در مرکز دعوت به عمل می آورد. لذا خواهشمند است افراد علاقه مند، رزومه ( CV ) خود را از طریق پست الکترونیکی  rrc@sina.tums.ac.ir  به دبیرخانه مرکز ارسال نمایند.

تلفن دبیرخانه :  84902271 – 021

آدرس :  تهران، خیابان کارگر شمالی، بیمارستان شریعتی، مرکز تحقیقات روماتولوژی

لینک خبر

منبع: مرکز تحقیقات روماتولوژی قطب علمی روماتولوژی ایران


فراخوان عضویت در طرح امین ایرانداک‎ – عضویت بین کتابخانه ها

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) برای عضویت در دوره هفتم طرح امین – امانت بین کتابخانه ها فراخوان داد.

فراخوان عضویت

طرح امین – عضویت بین کتابخانهها

دوره هفتم  (از بهمن 1393 تا دی 1396)

عضویت در دوره هفتم طرح امین–امانت بین کتابخانه ها سه ساله است و از بهمن ماه 93 آغاز می شود و همه کتابخانه های دانشگاهی، پژوهشی، و تخصصی سراسر کشور را پوشش می دهد. طرح امین – امانت بین کتابخانه ها از سال 1379 در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران به عنوان یکی از طرح های اشتراک منابع برای دسترسی غیر مستقیم به منابع کتابخانه ها به اجرا درآمده است. این طرح توافقی رسمی بین تعدادی کتابخانه است که بر اساس آن، هر کتابخانه‌ می تواند مدارک مورد نیاز کاربران خود را که هنگام در‌خواست در مجموعه اش موجود نیستند، از مجموعه دیگر کتابخانه ها تامین کند.

علاقه مندان به عضویت در طرح امین – امانت بین کتابخانه ها می بایست، به پایگاه وب پژوهشگاه مراجعه نموده و با تکمیل فرم عضویت و ارسال مستندهای لازم برای عضویت کتابخانه مورد نظر تا تاریخ 20 دی ماه 93 اقدام نمایند.

پوشش طرح: همه کتابخان های دانشگاهی، پژوهشی، و تخصصی سراسر کشور 

مقدمه

آیین نامه طرح امین – امانت بین کتابخانه ها

تقاضا می شود پس از مطالعه مقدمه و  آیی ‎نامه طرح امین – امانت بین‌ کتابخان ‎ها بر پایه راهنمای تکمیل فرم عضویت، تا تاریخ  20/ 10/ 93، فرم عضویت را تکمیل و به نشانی: تهران، صندوق پستی: 1371 – 13185، طرح امین یا دورنگار 66462254 (021) ارسال فرمایید. 

راهنمای تکمیل فرم عضویت

فرم عضویت

تلفن مستقیم: 66494973 (021)

تلفن غیرمستقیم: 66494980 (021)  داخلی 256 و 257

لینک خبر

منبع: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران ( ایرانداک )


دکتری تخصصی پژوهشی – سخت تر شدن پذیرش

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از تغییر آیین نامه های ورودی برای دکتری تخصصی پژوهشی و انجام مصاحبه با پزشکان دانشمند خبر داد. دکتر شاهین آخوندزاده افزود: به زودی نتایج تحصیل چهار ساله افرادی که برای دکتری تخصصی پژوهشی پذیرش شده اند استخراج می شود. این پروژه ، پروژه خوبی بود اما معتقدم کیفیت در آن فدای کمیت شده است.

دکتر آخوندزاده افزود: مراکز تحقیقاتی ما در کشور، توانایی پذیرش 650 دانشجوی دکتری تخصصی پژوهشی نداشتند. در این میان، 400 نفر بسیار خوب هستند. حتی یک نفر به زودی از یک مرکز تحقیقاتی در تبریز در رشته نانوفناوری فارغ التحصیل شده است که 26 مقاله ISI داشته است که نشان دهنده توانایی بالای وی است.

دکتر آخوندزاده یادآور شد: دستورالعمل های پذیرش سخت تر شده اند، تا بتوانیم آدم های نخبه و با توانایی بالا را بپذیریم. ضمن اینکه هر استادی هم نمی تواند دانشجوی دکتری پژوهشی داشته باشد و خود استاد هم باید از یک سطح مقالات ISI و ایندکس بالاتری نسبت به سایرین برخوردار باشد.

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درباره آخرین وضعیت تربیت پزشکان دانشمند، گفت: برای این طرح، تعداد یک هزار نفر ثبت نام کردند که در نهایت، 16 نفر مشخص شده اند که با این افراد مصاحبه انجام می شود. دکتر آخوندزاده افزود: پزشک دانشمند، فرمت کار به خصوصی دارد که افراد در آن، تخصص بالینی و Ph.D علوم پایه را به همراه هم می خوانند و حداقل 7 سال به طول می انجامد. دکتر آخوندزاده یادآور شد: افرادی که انتخاب می شوند باید توانایی خوبی داشته باشند، چون کار بسیار سختی است. این افراد در واقع، نسل آینده هیات علمی علوم پزشکی هستند.

لینک خبر

منبع: معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی


موافقت با تاسیس مجتمع آموزش عالی سلامت چابهار

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در دویست و چهل و دومین جلسه شورای عالی گسترش دانشگاه های علوم پزشکی کشور، با تاسیس مجتمع آموزش عالی سلامت چابهار موافقت شد. محمودرضا میری در این باره بیان کرد: مجتمع آموزش عالی سلامت چابهار قرار است در مقطع کاردانی شش رشته فوریت های پزشکی، هوشبری، اتاق عمل، مامایی، بهداشت عمومی و پرستاری دانشجو پذیرش کند.

وی گفت: از دانشجویان این مجتمع که از میان افراد بومی جنوب استان پذیرش می شوند، پس از فراغت از تحصیل، تعهد خدمت برای مناطق مورد نیاز دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گرفته می شود. میری ادامه داد: پذیرش و شروع به تحصیل افراد در مجتمع آموزش عالی سلامت چابهار، پس از ارسال شیوه نامه شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی کشور انجام خواهد شد. وی تصریح کرد: خداوند متعال را شاکریم که توانستیم با راه اندازی این مجتمع آموزش عالی در راستای تامین و ارتقای سلامت در جنوب استان با تربیت نیروی بومی ماندگار اقدام کنیم.

لینک خبر

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران


سلول های بنیادی جنینی برای تولید نخاع کامل در آزمایشگاه

محققان آلمانی در یک دستاورد مهم، از سلول های بنیادی جنینی برای تولید نخاع کامل در آزمایشگاه استفاده کردند که می تواند امید های تازه ای را برای افراد دچار ضایعه نخاعی ایجاد کند. طی سال های اخیر، دستاورد های چشمگیری در حوزه استفاده از سلول های بنیادی برای رشد و تولید نای، مثانه، واژن و مجرای ادرار حاصل شده است و در برخی از موارد، عضو تولید شده به بدن بیمار پیوند زده شده است.

تحقیقاتی برای رشد بافت قلب و کبد در حال پیگیری است، محققان انگلیسی به دنبال رشد عروق خونی هستند و برخی محققان نیز به دنبال تولید بخش های کوچکی از بافت مغز به عنوان پیچیده ترین عضو بدن انسان هستند. محققان دانشگاه درسدن در یک دستاورد مهم، موفق به رشد نخاع کامل با استفاده از سلول های بنیادی جنینی در آزمایشگاه شدند. رشد بافت یا اندام مختلف، به استفاده از داربست زیست‌ تخریب پذیر وابسته است؛ زمانی که سلول های بنیادی خود بیمار درون این داربست کشت داده می شوند، سطحی برای سلول ها ایجاد می شود که مواد مغذی مورد نیاز را تامین می کنند.

محققان به سرپرستی دکتر « آندره آ ماینهارت » از خاصیت منحصر بفرد سلول های بنیادی موسوم به مورفوژنز خود هدایتگر (self-directed morphogenesis) که 10 سال قبل توسط پروفسور « یوشیکی ساسای » کشف شد، استفاده کردند. با استفاده از این روش، محیطی ایجاد شد تا نخاع بتواند در آن، مشابه درون بدن رشد پیدا کند؛ این روش شامل وارد کردن حباب های کوچک سلول های بنیادی به داخل محیط رشد بود. سوسپانسیون های تک سلول از سلول های بنیادی موش در ژل مواد مغذی سه بعدی در ظرف آزمایشگاه کشت داده شدند.

با تامین تمامی شرایط مورد نیاز، سلول های بنیادی شروع به هماهنگ کردن عوامل رشد، بخصوص سه گانه مولکول های سیگنال دهی hedgehog ، در اطراف خود کردند؛ معروف ترین سه گانه Sonic Hedgehog نام دارد که قادر به تحریک مستقیم رشد نورون ها در غلظت مورد نظر است. نخاع مانند مغز یک ساختار سازماندهی شده پیچیده است که در آن سلول ها در الگو های خاصی چیده شده اند. در جنین ، یک ساختار موسوم به طناب پشتی ( notochord ) مانند مرکز سیگنال دهی عمل می کند؛ طناب پشتی اقدام به فعال کردن Sonic Hedgehog در پشت لوله عصبی می کند. سلول های عصبی نابالغ به غلظت پروتئین Sonic Hedgehog حساس بوده و بر اساس موقعیت آنها ، از بالا به پایین محور لوله عصبی تغییر پیدا می کند.

برای درک این مکانیسم ، نتایج چند بار دیگر تکرار شدند؛ محققان معتقدند که این فرآیند با سلول های بنیادی پرتوان القایی یا شبه جنینی گرفته شده از بافت بالغ نیز قابل انجام است. نتایج این دستاورد، در مجله Stem Cell منتشر شد.

لینک خبر

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران


میکروب های بدن مادر از مغز نوزاد محافظت می کنند‎.

تیمی از محققان آمریکایی به تازگی کشف کرده اند که باکتری های موجود در روده موش های باردار موجب نیرومندتر شدن سد خونی – مغزی جنین در حال رشد آنها می شود. مغز، پر ابهام ترین عضو بدن انسان ، به واسطه وجود یک سد غیرقابل نفوذ از سایر اعضای بدن جدا می شود، اما به نظر می رسد که این اندام با روده و اجزای درونی بدن ارتباطات مهمی دارد.

به تازگی مقاله ای در مجله Science Translational Medicine به چاپ رسیده است که نشان می دهد عملکرد روده، خصوصا باکتری های موجود در این بخش از بدن، موجب عملکرد مطلوب و طبیعی سد غیرقابل نفوذ مغز موش ها هم پیش و هم پس از تولد می شود. سد خونی – مغزی که مغز را از عفونت ها و مسمومیت ها محافظت می کند، توسط ارتباطات قوی بین سلول های اندوتلیال که جداره رگ ها را پوشانده، شکل می گیرد. این سد باعث می شود که بیشتر پروتئین ها و مولکول ها نتوانند به سادگی از جدار رگ ها عبور کنند و عبور آنها تنها به طور انتخابی و از طریق گیرنده های ویژه صورت گیرد. سد مشابهی متشکل از سلول های مخاطی و ارتباطات محکم میان سلول ها، در جدار روده قرار گرفته و از عبور میلیارد ها میکروب موجود در روده به داخل بدن جلوگیری می کند. مشخص شده‌ است که خود باکتری ها درستی عملکرد این سد روده ای را کنترل می کنند.

این گروه تحقیقاتی، رشد سد مغزی را در دو گروه از موش های باردار – موش های عاری از میکروب های روده ای و موش هایی که دارای میکروب های طبیعی روده بودند – مورد مقایسه قرار داده و مشاهده کردند که در موش های گروه دوم در آخرین مرحله از رشد جنینی سد خونی – مغزی به طور طبیعی عمل می کند، در حالی که در جنین هایی که مادرانشان عاری از میکروب های روده ای بودند، سد خونی مغزی عملکردی ناقص داشته و آنتی بادی های نشاندار شده توانسته بودند از این سد عبور کرده و به مغز جنین راه یابند. محققان اعلام کردند: هر رخدادی که طی دوران بارداری، اثرات منفی بر باکتری های روده ای مادر داشته ‌باشد می تواند رشد سد خونی – مغزی جنین را با اختلال مواجه کند.

لینک خبر

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران


هفتمین کنگره سراسری سکته مغزی ایران

هفتمین کنگره سراسری سکته مغزی ایران، در تاریخ 7 و 8 اسفند ماه 93 ، در سالن عدالت دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.

هفتمین کنگره سر اسری سکته مغزی در تاریخ هفتم و هشتم اسفند ماه سال جاری برگزاری می گردد. هدف غایی از تشکیل این همایش ها در نهایت ارتقا کیفیت درمان و سلامت بیماران می باشد. حقیقت این است که درمان سکته های مغزی در طی یک دهه اخیر دچار تحول اساسی شده است ولی این تغییر در کشور ما هنوز محسوس نیست. علل متعددی در عدم این تغییر دخیل می باشد. دسترسی سخت و گاه عدم وجود دارو و تجهیزات لازم برای درمان سکته مغزی، عدم شکل گیری استروک یونیت در مراکز درمانی، کمبود نیروی متخصص و فوق تخصص، فقدان سیستم ارجاع مناسب و جلوگیری از اتلاف وقت در شروع درمان جوز این موارد می باشند. ولی شاید مهمترین عامل، فقدان آگاهی جامعه از امکان درمان به شرط ارجاع سریع است. گمان میکنیم با افزایش سطح آگاهی و افزایش تقاضا در جامعه طبیعتا موانع عنوان شده چاره ای جز بر طرف شدن ندارند. از طرف دیگر ، درمان سکته مغزی نیاز به همکاری میان تخصصی گروه های درمانی مختلف شامل نورولوژی ، اورژانس ، رادیولوژی ، جراحی اعصاب ، طب فیزیکی و قلب دارد. هماهنگی بین سیستم بسیار حائز اهمیت است.

در کنگره امسال ، ضمن دعوت از کلیه متخصصین در رشته های مرتبط برای شرکت فعال در این همایش، امیدواریم تازه های درمان و روش های تشخیصی و راه های جدید بازتوانی را به بحث بگذاریم.

دارای امتیاز بازآموزی

تاریخ های مهم 

آخرین مهلت ارسال مقاله: 25 دی ماه 93

زمان برگزاری کنگره: 7 و 8 اسفند ماه 93

ارسال خلاصه مقالات ( انگلیسی )

از طریق ایمیل: strokecongress7@gmail.com

دبیرخانه کنگره 

مکان برگزاری کنگره:  تهران، ولنجک، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده حقوق، سالن عدالت

آدرس دبیرخانه:  تهران، میدان ولیعصر، خیابان کریم خان زند، خیابان به آفرین، مرکز پژوهشی درمانی فیروزگر

تلفکس :82141731 – 021

ایمیل : strokecongress7@gmail.com

اعتبار و صحت سنجی 

هفتمین کنگره سراسری سکته مغزی ایران در سایت دانشگاه علوم پزشکی ایران (این لینک) اطلاع رسانی شده است.

لینک هفتمین کنگره سراسری سکته مغزی ایران


تلاش برای ضایع نشدن حق دانشجویان بورسیه / حضور نماینده کمیسیون آموزش مجلس در کمیته بورسیه

معاون پارلمانی وزیر علوم با اشاره به روند بررسی وضعیت بورسیه‌ها گفت: برای اینکه حقی از دانشجویان بورسیه ضایع نشود همه تلاش خود را به کار می‌گیریم. مرجع دانشگاهی کشور به نقل از خبرگزاری فارس، سعدالله نصیری قیداری معاون پارلمانی وزیر علوم در حاشیه مراسم معارفه سرپرست جدید دانشگاه پیام نور در جمع خبرنگاران در رابطه با تصمیم‌گیری برای بورسیه‌ها گفت:‌ بهتر است این کارها در یک فضای کاملاً حقوقی و با عدالت انجام شود. وی افزود: ممکن است نام بردن افراد شائبه‌هایی ایجاد کند که به صلاح دانشجویان و نظام نیست.

نصیری قیداری گفت:‌ افرادی که باید به این موضوع رسیدگی کنند کار خود را انجام می‌دهند. هم کمیته بدوی و هم کمیته تجدیدنظر در چارچوب قانون عمل می‌کند ان‌شاءالله همه تلاش‌ها خواهد شد تا حقی از کسی ضایع نشود. معاون پارلمانی وزیر علوم در ادامه در رابطه با اینکه آیا کمیسیون آموزش قرار است برای بررسی بورسیه‌ها کسی را معرفی کند، گفت:‌ از این کمیسیون هم‌اکنون هم نماینده‌ای برای این مسئله وجود دارد و البته حکم وزیر هم در این رابطه صادر شده است. وی گفت: در کمیته بدوی دو نفر از مجلس حضور داشتند در کمیته تجدیدنظر علاوه بر این دو نفر فرد دیگری از کمیسیون آموزش و تحقیقات عضو این کمیسیون شدند.

وی ادامه داد: جمعیت بورسیه‌ها زیاد است اگر حتی 10 درصد این جمعیت هم بخواهند اعتراض کنند چیزی حدود 400 تا 500 نفر می‌شود و رسیدگی به پرونده این تعداد قطعاً زمان‌بر است. معاون پارلمانی وزیر علوم تصریح کرد: در گذشته کمیته‌‌ای که در این رابطه وجود داشت حتی ایام تعطیل مانند عید قربان جمعه‌‌ها و همه ایام هفته را با جدیت کار می‌کرد و ان‌شاءالله با سرعت بیشتر بتوانیم به این مسئله رسیدگی کنیم.

لینک خبر

منبع: مرجع دانشگاهی کشور