• مدیر کل بورس اعزام دانشجویان منصوب شد
  • هفتمین جشنواره چشم پزشکی ، علوم بینایی شمس
  • بانک ژن جهانی – ثبت بیش از 490 ژن قارچی
  • جلوگیری از نابینایی با مصرف زعفران
  • آغاز ثبت نام آزمون زبان وزارت بهداشت / برگزاری آزمون در 30 بهمن ماه
  • گسترش 11 رشته علوم پزشکی متوقف شد

 

مدیر کل بورس اعزام دانشجویان منصوب شد

مراسم معارفه مدیر کل بورس و اعزام دانشجویان، روز یکشنبه 5 بهمن ماه 93، در سازمان امور دانشجویان برگزار شد.

دکتر مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان، ابراهیم حاجی زاده را به عنوان مدیر کل بورس و اعزام دانشجویان این سازمان منصوب کرد.

پیش از این، دکتر احمد غلامی، سمت مدیر کل بورس و اعزام دانشجویان را بر عهده داشت که از سمت خود استعفا داد.

دکتر ابراهیم حاجی زاده در سال 85 مدیر کل بورس وزارت علوم بود.

متن حکم دکتر ابراهیم حاجی زاده

لینک خبر

منبع: خبرگزاری مهر


هفتمین جشنواره چشم پزشکی، علوم بینایی شمس، در تاریخ 7 اسفند ماه 93، در بیمارستان فارابی تهران برگزار می شود.

معرفی جشنواره چشم‌پزشکی و علوم بینایی شمس

جشنواره چشم‌پزشکی و علوم بینایی شمس با هدف تجلیل و تشویق دانشمندان و محققان، معرفی پروژه‌های برتر علمی پژوهشی، انگیزش آفرینی برای شکل‌گیری و هدایت پژوهش‌های جدید و هدایت آن‌ها به سوی اولویت‌های ملی و مرزهای دانش و تشویق پژوهش‌های دانشجویی و تألیفات در عرصه چشم‌پزشکی و علوم بینایی برگزار می‌شود.

تاریخ های مهم

آخرین مهلت ثبت نام :  10 بهمن ماه 93 

زمان برگزاری جشنواره :  7 اسفند ماه 93  

شایستگی‌ها و ملاک‌های داوری و ارزشیابی دسته‌های جشنواره

ردیف

دسته رقابت

روش شرکت

ملاک‌های ارزشیابی

جوایز

تعداد برگزیدگان * (نفر )

1

مقاله برتر فارسی یا منتشر شده در مجله ای ایرانی

تقاضای نویسنده ارشد یا پاسخگو

منتشر شده در 5 سال گذشته؛ اعتبار مجله؛ ویژگی‌های موضوعی (اولویت ملی؛ حل معضل علمی یا اجرایی؛ نوآورانه بودن) و متدولوژیک (روش، حجم نمونه و مدت پیگیری)؛ ارجاعات در Google Scholar؛

دیپلم افتخار به نام مشترک نویسنده ارشد و پاسخگو
سکه یک گرمی

1یا 2

2

مقاله برتر انگلیسی

تقاضای نویسنده ارشد یا پاسخگو

مقاله اصیل یا مرور سیتماتیک، منتشر شده در 5 سال گذشته؛ ضریب تاثیر (IF) مجله و تعداد ارجاعات مقاله در Scopus؛ در صورتی که مقاله‌ای در مجله بدون IF منتشر شده بود از معیار SNIP در Scopus استفاده می‌شود.

دیپلم افتخار به نام مشترک نویسنده ارشد و پاسخگو
ربع سکه

1یا 2

3

نوآوری برتر در روش جراحی

تقاضای نوآورنده ارشد

ثبت نوآوری و یا انتشار نوآوری در قالب مقاله در 5 سال گذشته، هرگونه داوری مستقل و تأییدیه، شواهد کاربرد و استنادات مقاله مربوطه در Google Books

دیپلم افتخار
ربع سکه بهار آزادی

1

4

ابداع یا اختراع برتر

تقاضای مخترع یا مبدع ارشد

ثبت ملی یا بین‌المللی در 5 سال گذشته، تاییدیه، شواهد کاربرد و تجاری‌سازی

دیپلم افتخار
ربع سکه بهار آزادی

1

5

پایان‌نامه برتر

تقاضای دانشجو

دفاع شده در 3 سال گذشته؛ تعداد مقالات منتشر شده از پایان نامه، ضریب تاثیر (IF) مجلات و تعداد ارجاعات مقالات؛ ویژگی‌های موضوعی (اولویت ملی، حل معضل علمی یا اجرایی، نوآورانه بودن) و متدولوژیک (روش، حجم نمونه و مدت پیگیری)؛ بین رشته‌ای بودن، collaborative بودن، جنبه‌های کار گروهی؛ کسب حمایت مالی و تجهیزاتی از سازمان‌ها و جذب اعتبار (داخلی یا خارجی) از منابع غیر دانشگاهی (با اسناد مالی) و حجم اعتبار

لوح تقدیر به نام دانش‌آموخته جوان
مدال برنز جشنواره
نیم سکه

1یا 2

6

طرح پژوهشی برتر

درخواست مجری طرح

آغاز در 5 سال گذشته، پایان یافته در 3 سال گذشته یا انتشار مقاله‌ای از آن در یک سال گذشته؛ تعداد مقالات منتشر شده از طرح پژوهشی (تنها یک مقاله در دسته مقاله برتر داوری می‌شود)، ضریب تاثیر (IF) مجلات و تعداد ارجاعات مقالات؛ ویژگی‌های موضوعی (اولویت ملی، حل معضل علمی یا اجرایی، نوآورانه بودن و سابقه پژوهش ادامه‌دار مجری در یک زمینه تحقیق) و متدولوژیک (روش، حجم نمونه و مدت پیگیری)؛ بین رشته‌ای بودن، collaborative بودن، جنبه‌های کار گروهی؛ کسب حمایت مالی و تجهیزاتی از سازمان‌ها و جذب اعتبار (داخلی یا خارجی) از منابع غیر دانشگاهی (با اسناد مالی) و حجم اعتبار

لوح تقدیر
مدال برنز جشنواره
نیم سکه بهار آزادی

1یا 2

7

کتاب برتر

کتاب ترجمه شده

درخواست مترجم ارشد

منتشر شده در 5 سال گذشته، مرجع بودن کتاب (برای امتحانات ملی و جامع و یا رشته‌های دانشگاهی در موضوع چشم‌پزشکی و علوم بینایی)
کتاب‌هایی که ترکیبی از ترجمه و تالیف باشند در این دسته مرور می‌شوند.

دیپلم افتخار به نام مشترک نویسندگان
سکه یک گرمی

1

8

فصل کتاب فارسی یا انگلیسی

تقاضای نویسنده ارشد

منتشر شده در 5 سال گذشته، اعتبار انتشارات، اعتبار ویراستار ارشد کتاب

دیپلم افتخار به نام مشترک نویسندگان
ربع سکه بهار آزادی

1

9

کتاب تالیفی

تقاضای نویسنده یا ویراستار ارشد

منتشر شده در 5 سال گذشته؛ بر اساس کاربرگ بازنگری شده ارزشیابی کتاب شورای انتشارات دانشگاه علوم پزشکی تهران (اصالت محتوا، موضوع، تازگی، فهرست نویسی و نمایه، حجم کتاب، سطح علمی)؛ سابقه انتشارات نویسنده در موضوع کتاب؛ اعتبار انتشارات، اعتبار ویراستار ارشد کتاب

لوح تقدیر به نام مشترک نویسندگان
مدال نقره جشنواره
نیم سکه بهار آزادی

1

10

دانشور جوان

تقاضای شخصی (سن کمتر از 40 سال برای متخصصین بالینی و 35 سال محققین غیربالینی)

به ترتیب اهمیت:

H index, G index, Citations/Paper, total citation, total papers (by Scopus)

این شاخص‌ها برای مقالاتی حساب می‌شوند که فرد در آن‌ها نویسنده ارشد یا پاسخگو باشد.  فقط یک مرتبه در این دسته امکان کسب افتخار وجود دارد.
توصیه نامه از نهاد آکادمیک برای شرکت ضروری است.

لوح تقدیر
مدال طلای جشنواره
سکه تمام بهار آزادی

1یا 2


* دسته‌های 1، 2، 5، 6، 10و 12 در دو گروه مستقل بالینی و علوم پایه مرور می‌شوند.

دبیرخانه جشنواره

آدرس دبیرخانه :  تهران، خیابان کارگر جنوبی، میدان قزوین، بیمارستان فارابی، پژوهشکده علوم بینایی

کد پستی :1336616351

تلفن :  021-55426286 و  55416134-021

پست الکترونیک :  info@FarabiFestival.ir یا info@ShamsFestival.ir

اعتبار و صحت سنجی جشنواره

هفتمین جشنواره چشم پزشکی و علوم بینایی شمس ، در سایت دانشگاه علوم پزشکی تهران (این لینک) اطلاع رسانی شده است.

لینک هفتمین جشنواره چشم پزشکی و علوم بینایی شمس


ثبت بیش از 490 ژن قارچی در بانک ژن جهانی

به همت عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و با همکاری دانشگاههای بین المللی 498 ژن قارچی در بانک جهانی ژن به ثبت رسید. به گزارش وب دا، ژن های قارچی به همت دکتر محمد جواد نجف زاده عضو هیات علمی گروه انگل شناسی و قارچ شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و با همکاری محققانی از هلند، برزیل و چین شناسایی و در بانک ژن بین المللی آمریکا (NCBI) به ثبت رسیده است. محقق برگزیده جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد:‌با شناسایی این قارچها و مخزن بیماری و اتخاذ روش مناسب درمانی می توان بیمار را سریعتر به شرایط عادی زندگی بازگرداند.

دکتر محمد جواد نجف زاده تصریح کرد: همکاری با دانشگاههای کشورهای دیگر که از 5 سال پیش آغاز شده ،به این گونه است که نمونه های قارچی که از منبع عفونت و یا بیماران دریافت شده است برای این گروه ارسال و مراحل تحقیقاتی آنالیز و مولکولی بر روی آنها انجام می شود. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: در سال 2013، 13 مقاله ISI با ضریب تاثیر میانگین 2 به بالا با همکاری محققانی از دیگر دانشگاههای جهان در زمینه های تشخیص های سریع با روش های مولکولی، تست حساسیت دارویی و فیلوژنتیک به چاپ رسید.

لینک خبر

منبع: پایگاه خبری – اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد


جلوگیری از نابینایی با مصرف زعفران

دانشمندان استرالیایی ادعا کرده‌اند مصرف چاشنی زعفران از نابینایی جلوگیری می‌کند. این دانشمندان دانشگاه سیدنی در آزمایشات خود دریافته‌اند گیاه زعفران که در بسیاری از خوراکهای کاری و رژیم غذایی مدیترانه‌ای استفاده می‌شود، می‌تواند از نابینایی در سالمندان جلوگیری کند. در این آزمایشات محققان برای داوطلبان مصرف قرص‌های حاوی این چاشنی را به مدت سه ماه تجویز کردند و نشانه‌های بهبود قابل توجهی در بینایی آنها مشاهده شد. کارشناسان در استرالیا و ایتالیا ادعا کرده‌اند که این گیاه معطر و مطبوع می‌تواند فاکتور کلیدی و مهمی در پیشگیری از نابینایی در سالمندان باشد.

محققان دریافتند که این چاشنی گیاهی هم چنین به عنوان عینکی طبیعی عمل می‌کند؛ به طوری که از چشم‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از نور شدید خورشید محافظت می‌کند. پروفسور سیلویا بیستی، پژوهشگر دانشگاه سیدنی و سرپرست این پژوهش خاطرنشان کرد: بینایی بیماران پس از مصرف قرص‌های زعفران بهبود پیدا کرد. ترکیبات شیمیایی زعفران کاملا پیچیده است. این گیاه خاصیت آنتی اکسیدانی دارد اما پیش از این هیچ یک از محققان تاثیر آن را در حفظ قدرت بینایی کشف نکرده بودند.

لینک خبر

منبع: بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی سینا ، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمان تهران


آغاز ثبت نام آزمون زبان وزارت بهداشت / برگزاری آزمون در 30 بهمن ماه

مهلت ثبت نام در بیست و هفتمین آزمون زبان MHLE وزارت بهداشت از 4 بهمن آغاز شده و تا 24 بهمن ادامه دارد.

بیست و هفتمین دوره آزمون زبان MHLE وزارت بهداشت در روز 30 بهمن در دو حوزه تهران و اصفهان برگزار می شود و داوطلبان می توانند با مراجعه به سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی نسبت به ثبت نام در این آزمون اقدام کنند.

کارت ورود به جلسه آزمون در روزهای 28 و 29 بهمن توزیع می شود و پس از برگزاری آزمون در 30 بهمن، کارنامه داوطلبان در 6 اسفندماه بر روی سایت مرکز سنجش قرار می گیرد.

آزمون زبان MHLE وزارت بهداشت دارای 100 پرسش در سطح استاندارد تافل (30 پرسش درک مطلب شنیداری، 40 پرسش واژگان، ساختار و دستور زبان و 30 پرسش درک مطلب نوشتاری) و 100 نمره (بدون نمره منفی) است.

لینک خبر


گسترش 11 رشته علوم پزشکی متوقف شد

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی: با اعمال شاخصهای 14 گانه برای یک رشته، از مجموع 310 رشته در مقاطع کاردانی تا فوق تخصص، مقرر شد 11 رشته علوم پزشکی در توسعه و گسترش با محدودیت مواجه شوند. دکتر سیدمنصور رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: دانشگاه های علوم پزشکی از شورای گسترش درخواست راه اندازی رشته های جدید داشتند. اما هر رشته ای پیش نیاز های لازم را برای راه اندازی لازم دارد که باید به آن توجه کرد. در همین راستا یک ماموریتی از سوی شورای گسترش تعریف شد که اولویت و نیازهای کشور به هر یک از رشته های علوم پزشکی تعیین شود.

توقف به معنی ممنوعیت پذیرش نیست.

وی افزود: پس از پایان این ماموریت مشخص شد که تعدادی از رشته ها وجود دارند که نیازی به ادامه روند پذیرش در آنها به شکل فعلی نیست و از همین رو تصمیم گرفته شد که پذیرش و توسعه این رشته ها به مدت 5 سال متوقف شود. البته معنی توقف این نیست که پذیرش در آنها ممنوع باشد بلکه به این معنی که نباید به شیوه گذشته در آنها دانشجو پذیرفته شود و یا محل پذیرش جدیدی نباید به آنها اضافه شود. رضوی یادآور شد: در علوم پزشکی تربیت نیروی انسانی تابع چند عامل از جمله تامین نیازهای سلامت جامعه است. برای راه اندازی هر رشته هم روند بیماریها، خطرات بیماری برای مردم و میزان خدماتی که ارائه می دهد اهمیت دارد. 150 شاخص در کارایی یک رشته استخراج شد تا بر اساس آن برنامه ریزی صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که فارغ التحصیل باید بتواند کار خود را پیدا کند، اگر رشته ای تاسیس کردیم که به خیل بیکاران اضافه کرد یک جای کار مشکل دارد. اگر رشته کارآفرینی راه اندازی می کنیم و فارغ التحصیل آن بیکار هستند تناقض بزرگی است که نظام آموزش عالی باید در صدد رفع آن برآید.

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی اضافه کرد: از سوی دیگر هر منطقه از کشور ما با شکلی از بیماریها مواجه است و به طور نمونه بیماریهای منطقه کویری با مناطق ساحلی و یا مرزی متفاوت است. رشته باید آینده نگر باشد که بتواند به تولید، خدمات ، مدیریت و یا انتقال دانش منجر شود. ضمن اینکه رشته های کشور باید با 10 سند بالادستی که در اختیار داریم هماهنگ باشند.

 

 لینک خبر 

منبع: خبرگزاری مهر