• زایمان طبیعی یا سزارین و عوارض جسمی روحی و جنینی سزارین – ممنوعیت های زایمان طبیعی
  • راه اندازی رشته نظارت بر امور دارویی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
  • آزمون جامع مهارت های بالینی ، پس از پایان دوره انترنی برای اولین بار در سال 94
  • کنگره تولید مثل و اولین جشنواره برترین های حوزه تولید مثل

 

زایمان طبیعی یا سزارین و عوارض جسمی روحی و جنینی سزارین – ممنوعیت های زایمان طبیعی

سزارین :  

سزارین روشی است که نوزاد از طریق یک برش جراحی که بر روی شکم و رحم مادر داده می شود متولد می گردد. به خاطر اینکه عمل سزارین، یک عمل جراحی است در نتیجه می تواند برای مادر عوارض داشته باشد که این عوارض را به سه دسته عوارض جسمی، روحی و جنینی تقسیم می کنند.

عوارض جسمی سزارین :‌ 

1- احتمال عفونت رحم بیشتر از یک زایمان طبیعی است که این حالت به علت باز شدن شکم و رحم می باشد.

2- عفونت های ادراری در سزارین، به علت ضربه و صدمه ای که به سیستم ادراری در حین عمل وارد می شود بیشتر است.

3- میزان خونریزی در سزارین، تقریبا دو برابر زایمان طبیعی است.

4- به علت از دست رفتن حجم زیاد خون،‌ احتمال نیاز به تزریق خون نیز افزایش دارد که خود تزریق خون می تواند عوارض داشته باشد.

5- خطرات ناشی از بیهوشی نیز وجود دارد.

6- خطر عفونت محل بخیه ها را نیز باید در نظر داشت.

7- احتمال ایجاد یبوست، به علت استفاده از دارو های بیهوشی در سزارین بیشتر از زایمان طبیعی است.

8- خطر پارگی رحم به علت باز شدن محل بخیه ها در حاملگی های بعدی وجود دارد.

9- در مادران سزارین شده، احتمال چسبیدن جفت به محل بخیه های رحم در حاملگی های بعدی وجود دارد، در نتیجه خطر برداشتن رحم در مادران سزارینی بیشتر از مادران با زایمان طبیعی است.

10- طول مدت بستری در بیمارستان، در مادران سزارین شده بیشتر است. در نتیجه از یک طرف احتمال عفونت ها بیشتر می شود و از طرف دیگر از نظر اقتصادی هزینه بیشتری نسبت به زایمان طبیعی دارد.

11- در خانم های سزارین شده، احتمال سزارین های بعدی افزایش می یابد.

12- عوارضی هم ممکن است بعد از گذشت چند هفته، چند ماه و یا حتی چند سال بعد از سزارین دیده شود. شامل دردهای شکمی به علت نفخ شکم، انسداد روده به دلیل چسبندگی ناشی از جراحی و باز شدن محل برش جراحی در حاملگی های بعدی.

عوارض روحی سزارین : 

1- مادر سزارین شده، احساس خستگی و خواب آلودگی بیشتری دارد که می تواند به علت داروهای بیهوشی باشد.

2- اختلالات خلقی مادر مثل: افسردگی، سرزنش خود و احساس گناه در این مادران بیشتر از مادری است که زایمان طبیعی داشته است.

3- مادران سزارین شده ممکن است یک احساس جدایی از دیگران مخصوصا همسر داشته باشند.

4- احساس شکست و نا امیدی نیز یکی از این عوارض است.

5- این مادران فکر می کنند احساس زنانگی شان کم شده است.

6- مادران سزارینی احساس می کنند قدرتشان را از دست داده اند و دیگر نمی توانند مثل گذشته کارهایشان را انجام دهند.

7- همچنین احساس ترس از بیهوشی و جراحی نیز وجود دارد.

8- مادران سزارین شده، یک حالت ترس و نگرانی از حاملگی بعدی خود نیز دارد.

9- این مادران نمی توانند یک ارتباط عاطفی مناسب و زودهنگامی با نوزادشان داشته باشند (به علت حالت بیهوشی و درد زیاد بعد از عمل). بطور کلی میزان مرگ و میر در عمل سزارین ، به علت خونریزی ها، عفونت ها و یا خیلی از موارد دیگری که ممکن است در حین عمل پیش آید، 7 تا 8 برابر زایمان طبیعی است.

عوارض جنینی سزارین : 

1- داروهای بیهوشی می تواند روی جنین عوارض داشته باشند، چون می دانیم استفاده از هر دارویی می تواند برای جنین مضر باشد.

2- احتمال مشکلات تنفسی در نوزادانی که به طریق سزارین متولد شده اند، نسبت به نوزادان متولد شده از طریق زایمان طبیعی بیشتر است.

3- احتمال بروز صدمات جنینی مانند شکستگی جمجمه جنین یا سایر استخوان ها و فلج بازو در سزارین هم ممکن است ایجاد شود.

4- میزان مرگ و میر شیر خواران نیز نسبت به زایمان طبیعی بیشتر است.

بنابراین به علت عوارض زیاد سزارین باید گفت : سزارین تنها در موقعی کاربرد دارد که زایمان طبیعی برای مادر و جنین با خطر همراه باشد، در غیر این صورت مادر می تواند یک زایمان کاملا طبیعی و ایمن داشته باشد.

زایمان طبیعی : 

بطور کلی زایمان طبیعی یک فرایند کاملا طبیعی است و فقط نیاز به اقدامات پیشگیری و حمایتی دارد و نسبت به زایمان سزارین، دارای مزایای بیشتری، هم برای مادر و هم برای جنین و نوزاد می باشد.

مزایای انجام زایمان طبیعی : 

1- خطرات زایمان و عوارض بیهوشی در زایمان طبیعی وجود ندارد، در حالی که در سزارین احتمال ایجاد خطرات بالاست.

2- در زایمان طبیعی درصد ابتلاء مادران به عفونت خیلی کمتر از سزارین است.

3- حجم خونی که مادر از دست می دهد تقریبا نصف سزارین است.

4- به علت اینکه در حین زایمان طبیعی ، مادر کاملا هوشیار است در نتیجه در جریان روند زایمان قرار می گیرد و لذت زایمان را تجربه می کند.

5- طول مدت بستری و بازگشت به کارهای روزمره بعد از زایمان طبیعی، خیلی کمتر از سزارین است و مادرانی که زایمان طبیعی داشته اند، زودتر به خانواده خود ملحق می شوند.

6- از نظر اقتصادی، زایمان طبیعی به نفع مادر، بیمارستان و جامعه است.

7- مادرانی که زایمان طبیعی داشته اند می توانند شیردهی زودرسی برای نوزادشان داشته باشند و آغوز را که به عنوان اولین واکسن برای نوزاد است زودتر به بدن او برسانند و این مادران در شیردهی به نوزاد خود موفق تر از مادران سزارینی می باشند. در نتیجه این مادران می توانند هر چه سریعتر ارتباط عاطفی با نوزادشان برقرار کنند.

8- مادری که زایمان طبیعی داشته، تناسب اندام خود را با انجام ورزش های مناسب، خیلی سریعتر از مادران سزارین شده بدست می آورد.

9- مادری که زایمان طبیعی داشته است، زودتر از سلامت نوزادش مطمئن می شود، چون مادر هوشیار است و دقایقی بعد از زایمان می تواند نوزادش را ببیند و از سلامت او مطلع شود.

زایمان طبیعی بعد از سزارین : 

امروزه به دلیل خطرات احتمالی عمل سزارین، بسیاری از خانم ها که در حاملگی قبلی خود سزارین شده اند، تشویق می شوند که زایمان طبیعی داشته باشند، زیرا همانطور که گفته شد زایمان طبیعی دارای مزایای بسیار و به همان اندازه خطرات کمتری می باشد. حتی خانم هایی که بیش از یکبار سزارین شده اند نیز می توانند در مواردی زایمان طبیعی و ایمن داشته باشد. برای دستیابی به این هدف، شما باید به اتفاق پزشکتان و با راهنمایی او، تمام جزئیات وضعیت قبلی و فعلی خود را مرور نمائید.

ممنوعیت­ های زایمان طبیعی بدنبال سزارین : 

1- نوع برش رحم : در سزارین قبلی بسیار مهم است و پزشک باید اطلاعات کاملی در مورد سابقه سزارین قبلی شما داشته باشد و بداند کدام برش روی رحم زده شده است. ندانستن نوع برش قبلی سزارین ممکن است موجب پارگی رحم در حین زایمان طبیعی شود که در اینصورت، خطر هم مادر و هم نوزاد را تهدید می کند. باید توجه داشت که نوع برش روی پوست شکم با نوع برش ایجاد شده بر روی رحم ممکن است تفاوت داشته باشد، در نتیجه تنها با دیدن حمل برش شکم نمی توان برش روی رحم را تشخیص داد. پس شما حتما باید کارت عمل مربوط به سزارین قبلی را همراه داشته باشید.

2- لگن کوچک، نوزاد بزرگ: زمانی که اندازه نوزاد بزرگتر از حدی است که بتواند به سلامت در موقع زایمان از لگن مادر عبور کند.

3- حاملگی چند قلو: یعنی حاملگی با دو یا چند جنین

4- نمای بریچ (ته): وضعیتی است که پاهای جنین در قسمت پایین رحم قرار گرفته است.

5- مشکلات دیگر حاملگی: مانند ابتلاء مادر به فشار خون بالا، بیماری قند (دیابت) و غیره که گاهی ضرورت انجام عمل سزارین را ایجاب می نماید.

ذکر این نکته ضروری است که سابقه سزارین قبلی، هم اکنون شما را در گروه مادرانی که حاملگی آنها پرخطر محسوب می شود قرار می دهد. به همین دلیل پس از ارزیابی تمامی علل طبی و در نظر گرفتن تمایل شخصی شما، پزشک اجازه زایمان طبیعی را خواهد داد. برای جلوگیری از بروز هر مشکلی باید حتما زایمان شما در بیمارستان و توسط متخصصین زنان و زایمان انجام شود و در تمام مدت زایمان تحت مراقبت ویژه قرار داشته باشید.

معصومه کردی، عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد

لینک خبر

منبع: دانشگاه علوم پزشکی مشهد


راه اندازی رشته نظارت بر امور دارویی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

با توجه به نامه مقام عالی وزارت و باستناد رای صادره در دویست و بیست و نهمین جلسه شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی ، با راه اندازی رشته نظارت بر امور دارویی در مقطع کارشناسی ارشد با ظرفیت پذیرش 4 دانشجو برای یک دوره در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان موافقت به عمل آمد.

لینک خبر

منبع: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان


آزمون جامع مهارت های بالینی، پس از پایان دوره انترنی برای اولین بار در سال 94‎

معاون آموزشی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه آزمون جامع مهارت های بالینی، برای اولین در سال 94 و پس از پایان دوره انترنی برگزار می شود، گفت: دانشجو در صورت عدم قبولی در این آزمون، حق طبابت و شرکت در آزمون رزیدنتی را ندارد.

دکتر حمید عمادی، آزمون جامع پیش کارورزی به صورت آسکی را یکی از روش های ارزیابی توانمندی دانشجو ها دانست که به طور معمول در تمامی دانشگاه ها برگزار می شود و افزود: این آزمون در حوزه مهارت های بالینی کاربرد دارد، به طور مثال سال ها است که دانشجویان در آزمون جامع پیش کارورزی شرکت می کنند ولی چنین روشی نمی تواند مهارت های عملی دانشجو ها را ارزیابی کند.

وی با بیان این مطلب که شرکت در این آزمون بنا بر مصوبه شورای آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران اجباری است، اظهار کرد: دانشجویان برای ورود به دوره کارورزی یا انترنی ملزم به شرکت در آن هستند، اما نمره منفی ندارد بلکه نمره آن تشویقی است به این صورت که هر نمره ای که دانشجویان در این آزمون کسب کنند به نمره کتبی جامع پیش کارورزی آن ها اضافه خواهد شد.

معاون آموزشی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در گذشته، آزمون جامع مهارت های بالینی برای سنجش نهایی دانشجویان وجود نداشت؛ اما طبق برنامه آیین نامه جدید وزارت بهداشت، آزمون جامع مهارت های بالینی برای تمامی دانشجویان به صورت اجباری برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه این آزمون برای اولین در سال 94 و پس از پایان دوره انترنی برگزار می شود، افزود: در صورت عدم قبولی، دانشجو در این آزمون حق طبابت و شرکت در آزمون رزیدنتی را ندارد.

معاون آموزشی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان، برگزاری دوره های عملی در مرکز مهارت های بالین را بستر مناسبی جهت آموزش تعهد حرفه ای و آشنایی دانشجویان با این مقوله دانست و اظهار کرد: با توجه به آمادگی که در مجموعه وجود دارد، اسکیل لب محمل خوبی برای آموزش و تقویت تعهد حرفه‌ای است.

لینک خبر

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران


کنگره تولید مثل و اولین جشنواره برترین های حوزه تولید مثل

کنگره تولید مثل و اولین جشنواره برترین های حوزه تولید مثل، در تاریخ 2 تا 4 خرداد ماه 94 ، توسط انجمن علمی جنین شناسی و بیولوژی تولیدمثل ایران، در مرکز همایش های بین المللی رازی، تهران برگزار می شود.

تاریخ های مهم 

آخرین مهلت ارسال چکیده مقاله :  30 بهمن ماه 93 

آخرین مهلت ارسال اثر به جشنواره : 30 بهمن ماه 93 

زمان برگزاری کنگره :  2 تا 4 خرداد ماه 94

محور های کنگره 

برنامه کنگره : کنگره در سه روز 2، 3 و 4 خرداد ماه 94 در تهران و به شکل ارائه مقالات تخصصی، پوستر و سخنرانی های جامع در قالب پانل های تخصصی و بحث های گروهی برگزار خواهد شد.

محورهای پانل های کنگره ” تولید مثل ” عبارتند است از:

·         گامتوژنز و لقاح

·         بیولوژی اسپرم و آندرولوژی

·         کشت جنین، لانه گزینی و گفتمان رویان – اندومتر

·         سلول های بنیادی در تولید مثل

·         ژنتیک و اپی ژنتیک در تولید مثل

·         جایگاه انجماد در تولید مثل

·         حفظ باروری و عوامل تهدیدکننده آن

·         دست ورزی های ژنتیکی در تولید مثل

·         استانداردسازی و کنترل کیفیت در آزمایشگاه جنین شناسی

·         تغذیه و عوامل محیطی در تولید مثل

·         مباحث اخلاقی و حقوقی تولید مثل

·         نقش روشهای تحریک تخمک گذاری در کیفیت تخمک و جنین

·         نقش درمانها و جراحی های مردان در موفقیت ART

اولین جشنواره برترین های حوزه تولید مثل 

مقدمه 

انجمن جنین شناسی و بیولوژی تولیدمثل ایران به منظور گسترش فرهنگ پژوهش و نوآوری در حوزه تولیدمثل و ترغیب و تشویق پژوهشگران این حوزه به انجام تحقیقات بنیادی و کاربردی اصیل منطبق با ملاکهای علمی و دانش بومی و همچنین شناسایی، معرفی و تقدیر از محققان و دانشمندان برتر این حوزه، همزمان با برگزاری کنگره سراسری تولیدمثل (ISERB2015) « اولین جشنواره برترین های حوزه تولیدمثل » را با مشارکت دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور برگزار می کند.

موضوع جشنواره 

موضوع اصلی جشنواره، « شناسایی و معرفی برترین های حوزه تولید مثل » است که در 3 بخش اصلی اساتید و پیشکسوتان، محققین برتر و پایان نامه دانشجویی برتر برگزار خواهد گردید.

محورهای پژوهشی مورد پذیرش در جشنواره 

اساتید، پژوهشگران و دانشجویان می توانند آثار پژوهشی خود را که مرتبط با حوزه تولیدمثل در شاخه علوم پایه، پزشکی، دامپزشکی و … می باشد، در محورهای ذیل به دبیرخانه ارسال نمایند؛

·         بیولوژی سلول های جنسی و جنین

·         سلول های بنیادی و مهندسی بافت در تولیدمثل

·         ژنتیک، اپی ژنتیک و دست ورزی های ژنتیکی در تولید مثل

·         حفظ باروری (کشت و انجماد بافت، جنین و سلول های جنسی)

·         ART و کنترل کیفی در آزمایشگاه جنین شناسی

·         درمانها و جراحی های مرتبط با تولیدمثل

·         تغذیه و عوامل محیطی در تولیدمثل

·         مباحث اخلاقی و حقوقی در تولیدمثل

اهداف جشنواره

·         گسترش فرهنگ پژوهش و نوآوری در حوزه تولیدمثل

·         زمینهسازی و ایجاد فرصت برای ارتقاء، تقویت و توسعه علوم مرتبط با حوزه تولیدمثل

·         معرفی توان علمی ایران در حوزه تولیدمثل

·         شناسایی و معرفی آثار، دیدگاه ها و استعدادهای برتر در حوزه تولیدمثل

·         تشویق اندیشمندان به منظور خلق دانش بومی در حوزه تولید مثل

·         تمهید شرایط مناسب برای تشویق و هدایت استعدادهای جوان به انجام پژوهشهای بومی عمیق، بنیادی و کاربردی در حوزه تولیدمثل

دبیرخانه کنگره  

دبیرخانه علمی کنگره :  

آدرس: تهران، بزرگراه شهید چمران، اوین، دانشگاه شهید بهشتی، انتهای بلوار داخل دانشگاه، پژوهشگاه فناوری های نوین علوم پزشکی جهاد دانشگاهی – ابن سینا، انجمن علمی جنین شناسی و بیولوژی تولید مثل ایران – صندوق پستی 365-19615

تلفن :  22431945  و  22432020  داخلی 419

نمابر :  22432021

پست الکترونیکی :     iserb2015@iserb.ir 

دبیرخانه اجرایی کنگره :  

آدرس: تهران، بزرگراه شهید چمران، اوین، دانشگاه شهید بهشتی، انتهای بلوار داخل دانشگاه، پژوهشگاه فناوری های نوین علوم پزشکی جهاد دانشگاهی – ابن سینا، انجمن علمی جنین شناسی و بیولوژی تولید مثل ایران – صندوق پستی 365-19615

تلفن :  22431945  و  22432020  داخلی 419

نمابر: 22432021

اعتبار و صحت سنجی کنگره 

کنگره تولید مثل و اولین جشنواره برترین های حوزه تولید مثل ، در سایت دانشگاه علوم پزشکی تبریز (این لینک) اطلاع رسانی شده است.

لینک کنگره تولید مثل و اولین جشنواره برترین های حوزه تولید مثل