• فرصت مطالعاتی موسسات علوم فناوری های شناختی ویژه دانشجویان برتر دوره دکتری تخصصی یا دستیاری تخصصی پزشکی
  • اولین دستگاه رگ یاب نوزاد تولید کشور با حمایت های دانشگاه علوم پزشکی شیراز ساخته شد
  • فراخوان مقاله مجله طب ، تزکیه
  • مصرف مکرر آنتی بیوتیک در زمان سرماخوردگی سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند 
  • اولین دوره آزمون انتقال دانشجویان علوم پزشکی
  • دستیاران پزشکی تنها از طریق آزمون پذیرفته می شوند

  

فرصت مطالعاتی موسسات علوم فناوری های شناختی ویژه دانشجویان برتر دوره دکتری تخصصی یا دستیاری تخصصی پزشکی

ستاد راهبری توسعه علوم و فناوری های شناختی، با حمایت معاونت محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری در نظر دارد حداکثر 30 فرصت مطالعاتی یک ساله به دانشجویان برتر دوره دکتری تخصصی یا دستیاری تخصصی پزشکی اعطاء نماید.

این حمایت شامل دانشجویانی خواهد شد که رساله خود را در راستای اولویت های توسعه علوم و فناوری های شناختی کشور (معرفی شده در وب سایت ستاد) تعریف نمایند.

برای این منظور، دانشجویان دکتری ، پروپوزال مصوب یا پیش نویس آن را به همراه رزومه علمی خود و استاد راهنما را جهت بررسی در کمیته مشترک آموزشی و پژوهشی ستاد به آدرس ایمیل  Education@cogc.ir  با عنوان ” پروپوزال فرصت های مطالعاتی دانشجویان دکتری ” ارسال نمایند.

این فرصت های مطالعاتی، هزینه های سفر و اقامت دانشجویان را برای تکمیل تحقیقات رساله دکتری خود در یکی از مراکز تحقیقاتی برتر جهان تامین خواهد کرد. در صورت تصویب طرح تحقیق اولیه در هیات داوری ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی، زمانی در اختیار دانشجو قرار خواهد گرفت که طرح تحقیق وی به تصویب گروه آموزش مربوطه رسیده، مورد تایید استاد میزبان (خارجی) قرار گرفته و با امضاء ریاست دانشگاه و یا معاونت آموزشی، رسماً به ستاد تسلیم گردد. لازم به ذکر است که در این مرحله، ضرورتی به تایید استاد راهنما یا مشاور خارجی نیست و فرصت لازم به دانشجویان منتخب برای ارتباط با اساتید خارجی و نهایی نمودن طرح تحقیق ایشان داده خواهد شد.

همچنین ستاد آمادگی دارد در مورد فرصت های مطالعاتی موجود در دانشگاه های برتر دنیا در حوزه‌ علوم و فناوری های شناختی ، مشاوره های تخصصی لازم را به اساتید و دانشجویانی که طرح تحقیق آنها به تصویب رسیده باشد، ارائه نماید.

علاقمندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن :  7 – 88194956 – 021  یا آدرس پست الکترونیکی  Education@cogc.ir  تماس حاصل نمایند.

لینک خبر

منبع: ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی


اولین دستگاه رگ یاب نوزاد تولید کشور با حمایت های دانشگاه علوم پزشکی شیراز ساخته شد

رگ یاب نوزاد با استفاده از تکنیک تابش نوری ( Trans illumination )، با حمایت های دانشگاه علوم پزشکی شیراز، پس از 14 ماه فعالیت تحقیقاتی مستمر، توسط شرکت والا اندیشه پایا در شیراز تولید شد.

رییس اداره تجهیزات پزشکی و سفارشات خارج دانشگاه با اعلام این خبر گفت: این دستگاه که برای اولین بار در کشور ساخته شده است، نسبت به نمونه های خارجی با کیفیت تر بوده و با قیمتی کمتر از یک سوم نمونه های خارجی به بازار عرضه خواهد شد. مهندس علیرضا مهرابی افزود:  این دستگاه  با کسب جواز تاسیس از وزارت صنایع و معادن، از اردیبهشت ماه سال جاری، در بعضی از بیمارستان های شیراز مورد استفاده آزمایشی قرار گرفت که طبق نظر کاربران متخصص، موجب صرفه جویی در وقت و هزینه برای بیمارستان گردید.

رییس اداره تجهیزات پزشکی و سفارشات خارج دانشگاه اظهار داشت: کاهش درد و عفونت و سایر آسیب ها برای نوزادان و کودکان، از ویژگی های مثبت استفاده از این دستگاه است. مهندس علیرضا مهرابی بیان کرد: قابل حمل بودن، استفاده از باتری داخلی لیتیومی قابل شارژ، کاربری آسان و تک کاربره بودن را می توان از دیگر مزایای این وسیله ذکر کرد. رییس اداره تجهیزات پزشکی و سفارشات خارج دانشگاه گفت: این رگ یاب نوزاد، با کسب پروانه ساخت از اداره کل تجهیزات پزشکی، از آبان ماه سال جاری با نام تجاری VeinTech، آماده ارائه به بیمارستان ها و مراکز درمانی سراسر کشور می باشد.

لینک خبر

منبع: روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز


فراخوان مقاله مجله طب، تزکیه

با امتیاز بازآموزی 

مجله طب و تزکیه، مجله علمی – پژوهشی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشد که ضمن انعکاس سیاست های کلان و وزارت متبوع در خصوص مسائل مختلف علوم پزشکی (توسعه و عدالت در آموزش پزشکی) بهداشتی، درمانی آموزشی، دانشجویی و فرهنگی به درج مقالات پژوهشی و تدوینی مرتبط با این موضوعات می پردازد. این مجله علاوه بر رسالت فوق، مسئولیت پرداختن در زمینه مسائل اخلاق پزشکی و انعکاس اندیشه های جامعه فرهیخته علوم پزشکی در راستای ارتقای سطح کیفی و کمی سطح سلامت جامعه را نیز برعهده دارد.

بیش از بیست سال از شروع انتشار مجله طب و تزکیه توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می گذرد. معاونت آموزش وزارتخانه و هیات تحریریه، طی چند جلسه بحث و بررسی بر آن شدند تا از شما اساتید ارزشمند گروه پزشکی، کارشناسان و صاحب نظران دانشمند حیطه سلامت و در حقیقت همه علاقمندان سلامت جامعه و خوانندگان گرامی مجله برای ارتقاء چشمگیر مجله استمداد بطلبند.

بر اساس تعریف سلامت که از حدود شصت سال پیش در اساسنامه سازمان جهانی بهداشت آمده است، سلامت فقط به معنی بیمار نبودن نیست بلکه برخورداری آحاد مردم از حداکثر سلامت جسمی ، روانی و رفاه اجتماعی است. با مرور زمان و بخصوص ظرف سه دهه اخیر نقش و اهمیت بهداشت روان و بخصوص بعد اجتماعی سلامت بیشتر روشن شده است. طبق مطالعات مختلف که شاید ابتدا در کشور کانادا صورت گرفت، نقش عوامل ژنتیک و بیولوژیک در سلامت انسان حدود 15% ، سهم عوامل فیزیکی محیط 10% ، نقش مجموع سیستم ارائه خدمات پزشکی اعم از خصوصی و دولتی 25%، ولی سهم عوامل اجتماعی 50% است. عوامل اجتماعی که اعم از مسائل فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، زیست محیطی و غیره است در حقیقت به شرایط و وضعیتی اتلاق می شود که مردم در آن زندگی و کار می کنند. پرداختن هر چه بیشتر به عوامل اجتماعی، به معنی حرکت سریعتر به طرف عدالت در سلامت است. کشورهای صنعتی که مجدانه تر از سایر کشورها به دنبال توسعه پایدار هستند، مدتی است که عدالت در سلامت را جدی گرفته اند و در حقیقت آن را شاخص توسعه می دانند و به همین دلیل سیاستگزاری کلان این دسته از کشورها بطور روز افزونی برای تحقق همه ابعاد سلامت و نیل به عدالت در سلامت پایه گذار می شود.

هر چند عوامل اجتماعی سلامت عمدتاً به نهادها، سازمان ها و وزارتخانه های دیگر مربوط است ولی از نظر ساختاری و وظیفه سازمانی، مسئولیت تامین، حفظ و ارتقاء سلامت جامعه و افراد آن به عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه های علوم پزشکی است و در بین افراد تحصیلکرده، فقط گروه پزشکی و بخصوص پزشکان مسئول این مهم هستند. نتایج تحقیقات گسترده بخصوص طی چند دهه اخیر در جوامع مختلف و انتشار کتب و مقالات مبتنی بر شواهد، درک رسالت را آسان تر ولی البته احساس مسئولیت را به مراتب سنگین تر کرده است. مجله طب و تزکیه بر آن است که مجدانه در این راستا قدم بردارد و به همه ابعاد سلامت بپردازد و وسیله ای برای تبادل نظر قشر فرهیخته پزشک و گروه پزشکی در همه زمینه های سلامت و نیز عدالت در سلامت گردد.

انتخاب نام طب و تزکیه برای مجله، نه بر سبیل اتفاق بلکه با عنایت خاص به نقش اعتقادات مذهبی تزکیه نفس و اخلاق پزشکی در امور مربوط به سلامت انسان ها است. مگر نه احیاء نقش معادل احیاء همه نفوس و ایجاد اختلال درسلامت انسان و حتی وارد کردن یک ضربه مستوجب دیه و حتی قصاص است. با عنایت به نقش بی بدیل اخلاق اسلامی بطور اعم و اخلاق در زمینه سلامت و یا بعبارتی پزشکی بطور اخص، هیئت تحریریه مجله از صاحب نظران و دلسوزان قداست و حرمت حرفه پزشکی انتظارو درخواست دارد تا با ارسال نظرات، پیشنهادات و مقالات ارزشمند خویش به ارتقاء جدی مجله در این راستا کمک کنند. بدون تردید از لازمه های جدی ارتقاء سلامت جامعه و آحاد آن و نیل به عدالت در سلامت، پرداختن جامعه پزشکی به امر تزکیه نفس و اعتلای اخلاق پزشکی است. بدیهی است که ارتقاء قداست و حرمت جامعه پزشکی و نیز رضایت خداوند منان در این امر نهفته است.

اهداف و زمینه ها 

1- آموزش و اطلاع رسانی در خصوص سیاست ها و خط مشی های آموزشی، بهداشتی و درمانی کشور با توجه به آخرین دست آوردهای جهانی و نقد و بررسی آنها.

2- آموزش و اطلاع رسانی در خصوص مدیریت خدمات بهداشتی، درمانی به مدیران سطوح مختلف آموزشی، بهداشتی و درمانی با توجه به آخرین دست آوردهای دانش مدیریت .

3- معرفی خدمات بهداشتی و درمانی کشورها با توجه به آخرین دست آوردهای آنان در جهت رشد و توسعه خدمات بهداشتی درمانی کشور.

4- برقراری ارتباط با جامعه آموزشی، بهداشتی و درمانی کشور در جهت سوق دادن آنان به فعالیت های پژوهشی در کلیه سطوح.

5- توجه جامعه پزشکی به حقوق بیماران و بالعکس و ارائه آگاهی های لازم در این خصوص.

6- آموزش های لازم پیرامون اقتصاد در بهداشت و درمان به مدیران و تصمیم گیران.

7- معرفی تکنولوژی مناسب پیرامون خدمات بهداشتی، درمانی و آموزش و توسعه تحقیقات مربوط به آن.

8- فرهنگی سازی در زمینه مسائل اخلاق پزشکی، حقوق پزشک و بیمار، تاریخ طب و …

9- پرداختن به امر انطباق مسائل شرعی در جامعه پزشکی.

10- انعکاس اندیشه های جامعه فرهیخته علوم پزشکی در راستای ارتقای کیفی و کمی سطح سلامت جامعه

اطلاعات تماس  

آدرس : تهران ، شهرک قدس (غرب) ، خیابان سیمای ایران ، وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، طبقه 5

تلفکس :  88363978

لینک مجله طب و تزکیه


مصرف مکرر آنتی بیوتیک در زمان سرماخوردگی سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند‎

عضو هیات علمی گروه ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: سرماخوردگی یک بیماری ویروسی است و مصرف آنتی بیوتیک نه تنها موجب بهبود بیماری نمی شود بلکه با عوارض جسمانی نیز همراه است.

دکتر حمید آهنچیان اظهار داشت: استفاده خودسرانه از داروهای آنتی بیوتیکی در زمان سرماخوردگی منجر به عوارضی همچون آلرژی های دارویی، اسهال شده و استفاده مکرر از آن نیز می تواند با تغییر در باکتری های مفید در فلور طبیعی دستگاه گوارش ، نهایتا منجر به تضعیف سیستم ایمنی شود. دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه یکی از اصلی ترین راه های ورود ویروس های سرماخوردگی به بدن از طریق دست ها است، خاطر نشان کرد: تماس با فرد آلوده از طریق دست دادن یا استفاده از وسایل مشترک مثل میز، تلفن و لیوان می تواند موجب آلودگی فرد شود و  ورود دست های آلوده به بینی، چشم ها و دهان، منجر به انتقال ویروس های سرماخوردگی به فرد می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: ویروس های سرماخوردگی می توانند ساعت ها روی وسایل زنده بمانند، بنابراین یک راهکار بسیار مفید برای پیشگیری از سرماخوردگی، شستشوی دست ها پس از تماس با فرد بیمار و یا وسایل آلوده و آموزش به کودکان در مورد پرهیز از وارد کردن دست ها به بینی و دهان می باشد. دکتر حمید آهنچیان تقویت سیستم ایمنی بدن را از دیگر راهکارهای پیشگیری از سرماخوردگی عنوان کرد و گفت: استفاده از یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از میوه و سبزی های تازه، استفاده از میوه های ترش مزه همچون پرتقال، کیوی و لیمو، مصرف مواد غذایی پروبیوتیک و اجتناب از مصرف غذاهای مضر همچون نوشابه ها و قند در کنار استراحت کافی و منظم و پرهیز از بیدارخوابی های طولانی مدت نقش موثری در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بیماری آنفولانزا یک بیماری متفاوت با سرماخوردگی معمولی است که با علائمی همچون تب بالا، سردرد و بدن درد شدید همراه است، اظهار داشت: برای پیشگیری از این بیماری نیز تزریق واکسن آنفولانزا، استفاده از ماسک موقع تماس نزدیک با فرد بیمار، شستشوی مکرر دست ها و تقویت سیستم ایمنی نیز توصیه می شود.

وی تاکید کرد: ویروس های تنفسی می توانند از طریق تنفسی و به دنبال انتشار قطرات حاصل از عطسه و سرفه نیز منتقل شوند؛ لذا از تماس نزدیک با افراد بیمار ، خصوصا بوسیدن فرد بیمار، باید خودداری کرد و به فرد بیمار نیز باید آموزش داده شود تا حین عطسه و سرفه با دستمال جلوی دهان و بینی خود را گرفته و سپس دستمال را داخل سطل درب دار بیندازد.

لینک خبر

منبع: پایگاه خبری اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد


اولین دوره آزمون انتقال دانشجویان علوم پزشکی پنجشنبه برگزار می‌شود

رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت از برگزاری اولین دوره آزمون انتقال دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور در روز دوم بهمن ماه خبر داد. دکتر حمید اکبری در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: اولین دوره آزمون دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور متقاضی انتقال به داخل کشور روز پنجشنبه دوم بهمن ماه برگزار می شود.

وی افزود: این دوره از آزمون اولین دوره آن است بر اساس دستورالعمل مصوبه شورای انتقال سال 92 برگزار می شود. اکبری یادآور شد: این آزمون از دروس علوم پایه بوده و قبولی در آزمون مذکور جهت انتقال به داخل کلیه متقاضیان با تاریخ شروع به تحصیل بعد از ژانویه 2013 در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی انجام می گیرد.

وی گفت: برای این آزمون 150 سئوال طراحی شده که منابع آزمون در دروس، در سایت مرکز سنجش جهت آزمون علوم پایه دانشجویان داخل کشور است.

لینک خبر

منبع: خبرگزاری مهر


دستیاران پزشکی تنها از طریق آزمون پذیرفته می شوند

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: پذیرش هرگونه دستیار تخصصی پزشکی تنها از طریق آزمون دستیاری است.

به نقل از خبرنگار مهر، دکتر سید امیر محسن ضیایی با اعلام این خبر افزود: بر اساس توافق به عمل آمده در راستای اجرای برنامه تربیت پزشک پژوهشگر که بین دو معاونت تحقیقات و فناوری و معاونت آموزشی وزارت بهداشت صورت گرفته، مقرر شده است به منظور پیشبرد اهداف علم و فناوری کشور در حوزه علوم پزشکی، سلامت و بهداشت و تربیت منابع انسانی سرآمد در این حوزه ها، نسبت به اجرای برنامه تربیت پزشک پژوهشگر اقدام شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: از اهداف اصلی این برنامه، توسعه علوم و فناوری های مربوطه به حوزه پزشکی، سلامت و بهداشت مطابق اولویت های کشور، تربیت متخصصان و دانشمندان سرآمد حوزه پزشکی، افزایش تاثیرگذاری پژوهشگران کارآمد در عرصه پزشکی، سلامت و بهداشت و کاهش روند مهاجرت نخبگان پزشکی از کشور است.

ضیایی گفت: پذیرش هر گونه دستیار تخصصی بالینی پزشکی تنها از طریق آزمون دستیاری ممکن است. از معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت درخواست شده است، نظر خود را به منظور رفع ابهامات قانونی در خصوص اجرای برنامه تربیت پزشک پژوهشگر اعلام کند.

لینک خبر

 

منبع: خبرگزاری مهر