• دستورالعمل حمایت از دوره های پسا دکتری صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور
  • پذیرش کارشناسی ارشد بدون آزمون استعداد درخشان دانشگاه فردوسی مشهد سال تحصیلی 95-94
  • جذب پزشک عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
  • اعضای هیات امنای دانشگاه ها – انتخاب منوط به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی شد
  • آیین نامه های جدید بنیاد ملی نخبگان – تدوین بر حسب نیازسنجی از مهر 94

 

دستورالعمل حمایت از دوره های پسا دکتری صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور

توسعه دانش و فناوری در کشور مستلزم سرمایه‌گذاری بر روی پژوهش و زیرساخت های آن به خصوص زیرساخت های انسانی پژوهش است. صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در راستای ماموریت‌های خود و کمک به توسعه زیرساخت‌های پژوهش در کشور، برنامه حمایت از دوره های پسا دکترا را تعریف نموده است، تا ضمن استفاده از پتانسیل های پژوهشی موجود در دانشگاه ها جهتانجام پژوهش های اولویت دار و تقاضامحور، از طریق این دوره‌ها به توسعه زیرساخت‌ انسانی پژوهش در کشور کمک نماید. نحوه حمایت صندوق در چارچوب این دستورالعمل و شیوه نامه اجرایی آن می باشد.

این دستورالعمل شامل 12 ماده و نه تبصره در مورخ 29 آبان ماه 1393 به تایید کمیته تخصصی صندوق رسید و از تاریخ ابلاغ قابل اجرا می‌باشد.

معرفی نامه پسا دکترا

شیوه نامه  طرح های پژوهشی پسا دکترا

شیوه نامه طرح های تحقیق و توسعه پسا دکترا

ارسال و پیگیری طرح پسا دکترا

لینک خبر

منبع: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور


پذیرش کارشناسی ارشد بدون آزمون استعداد درخشان دانشگاه فردوسی مشهد سال تحصیلی 95-94

آخرین مهلت ثبت نام : 30 دی ماه 93 

بر اساس نسخه جدید « آیین نامه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دوره تحصیلی کارشناسی ارشد » مصوب 05/ 05/ 93 وزارت علوم تحقیقات و فناوری ، پذیرش بدون آزمون دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد هر دانشگاه، بدون در نظر گرفتن سهمی ‎­ای خاص برای دانشجویان کارشناسی آن دانشگاه انجام م ‎­شود. از این رو، دانشجویان ممتاز مقطع کارشناسی ورودی 1390 دانشگاه فردوسی مشهد (که در زمره %10 دانشجویان برتر هم ­رشته و هم ­ورودی خود هستند) می‎ بایست همانند دانشجویان برتر سایر دانشگاه ­‎ها اقدام به ثبت نام در سامانه پذیرش بدون آزمون نمایند.

بر اساس نسخه جدید « آیین نامه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دوره تحصیلی کارشناسی ارشد » مصوب 05/ 05/ 93 وزارت علوم تحقیقات و فناوری ، شرایط لازم برای تقاضای پذیرش بدون آزمون دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد به شرح زیر می‎ ­باشد:

1-   دانشجویان ورودی 1390 که با گذراندن دست کم 100 واحد درسی تا پایان نیمسال ششم تحصیلی، در زمره %10 دانشجویان برتر هم ­‎رشته و هم ‎­ورودی خود قرار گرفته و حداکثر در 8 نیمسال تحصیلی (تا پایان شهریور ماه 94) دانش آموخته شوند.

2-   دانشجویان ورودی 1391 که در 6 نیمسال تحصیلی (تا پایان شهریور ماه 94) دانش ­آموخته شده و در زمره %10 دانشجویان برتر هم ­‎رشته و هم­‎ورودی خود قرار گیرند.

بر اساس مصوبه شورای هدایت استعدادهای برتر (شهاب) مورخ 25/ 09/ 93 ، تقاضای پذیرش بدون آزمون توسط دانشجویان مقطع کارشناسی ورودی 1389 که همزمان در دو رشته تحصیل نموده ‎­اند، مجاز می ‎­باشد.

پیوست شماره 1

پیوست شماره 2

سامانه ثبت نام

لینک خبر

منبع: دانشگاه فردوسی مشهد


جذب پزشک عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به اطلاع می رساند ، با توجه به اجرای برنامه پزشک خانواده در شهر های زیر 20 هزار نفر ، از پزشکان محترم عمومی متقاضی عقد قرارداد در شهر های مذکور، خواهشمند است جهت کسب اطلاعات بیشتر به آدرس: خیابان ابن سینا، جنب بیمارستان امین، مرکز بهداشت استان، طبقه اول، گروه توسعه شبکه، مراجعه و یا با شماره تلفن های  9–34476060 و 34485618  تماس حاصل نمایند.

لینک خبر

منبع: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان


اعضای هیات امنای دانشگاه ها– انتخاب منوط به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی شد

طبق مصوبه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ، انتخاب اعضای هیئت امنای دانشگاه ها ، منوط به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی شد.

جلسه 145 کارگروه مشورتی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست دکتر منصور کبگانیان ، قائم مقام این ستاد ، در محل  دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. در این جلسه که به بررسی روند اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اختصاص داشت ، اعضا ضمن اشاره به اهمیت این سند راهبردی ، بر لزوم اجرای این سند بر اساس امکانات و مقتضیات نظام تعلیم و تربیت کشور تاکید کردند. در این جلسه اعلام شد ، طبق مصوبه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور که به زودی ابلاغ خواهد شد ، انتخاب اعضای هیات امنای دانشگاه ها و موسسات آموزشی باید با تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد. در بخش پیش از دستور این جلسه نیز ضمن اعلام خبر تدوین ” سند ملی زبان و ادب فارسی ” ، توجه بیش از پیش به زبان و ادب فارسی ، برای تبدیل این زبان به زبان علم و دانش در جهان ، مورد تاکید قرار گرفت.

لینک خبر

منبع: شورای عالی انقلاب فرهنگی


آیین نامه های جدید بنیاد ملی نخبگان – تدوین بر حسب نیازسنجی از مهر 94

معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان با تأکید بر اینکه هدف اصلی بنیاد ایجاد تحول در فرایند هدایت مستعدان برتر در جهت نقش آفرینی آنها در کشور است، گفت: با ترسیم مسیر جدید افرادی وارد حوزه اختراعات و نوآوری می‌شوند که بخواهند در بازار کسب و کار و تجارت، محصول قابل رقابتی را عرضه کنند.

نشست « هم افزایی آیین نامه جدید شناسایی و پشتیبانی از اختراعات » با حضور دکتر غلامعلی منتظر، معاون پژوهش و برنامه‌ریزی بنیاد ملی نخبگان و هیأت داوران بخش اختراعات جشنواره رویش در محل بنیاد ملی نخبگان برگزار شد. دکتر منتظر در ابتدای این نشست، با بیان اینکه تاکنون حدود 60 درصد آیین نامه های بنیاد ملی نخبگان تغییر کرده است، گفت: بنیاد در تلاش است تا از ابتدای مهر ماه سال آینده با تغییر تمام آیین نامه های کنونی، آیین نامه ها و مقررات جدید را بر حسب نیازسنجی های صورت گرفته تدوین کند.

معاون پژوهش و برنامه‌ریزی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه یکی از جوامع نخبگانی که باید مورد شناسایی و حمایت قرار بگیرد، جامعه افراد نوآور و مخترع است، ادامه داد: بر همین اساس آیین نامه اختراعات تغییر کرده است، البته طبق روال گذشته اختراعات برگزیده در جشنواره ها، به عنوان اختراع سطح 3 در نظر گرفته خواهند شد، ولی ملاک ارتقای آنها به سطح 2 نه تعداد اختراع ، بلکه توانمندسازی مخترع و ایجاد شرکتی نوپا در زمینه نوآوری شناخته شده است.

وی با بیان اینکه بنیاد در آشنایی افراد با حق مالکیت فکری ، حقوق تجاری و توانا شدن آنان برای حضور در عرصه تبدیل ایده به ثروت و موفقیت در بازار کسب و کار به اهداف مورد نظر نرسیده است، خاطرنشان کرد: باید افراد را به جای تشویق به تعدد اختراع به سمت کامل کردن اختراع سوق داد، آیین نامه جدید به سمت تکمیل اختراع و ایجاد بازاری دانش بنیان سوق پیدا کرده است.

منتظر عدم ورود به عرصه اجرا را یکی از اهداف بنیاد ملی نخبگان دانست و اظهار کرد: بنیاد ملی نخبگان به عنوان یک نهاد حاکمیتی در اجرا ورود نمی‌کند؛ هرچند به دلایل مختلفی تاکنون بنیاد متصدی برگزاری جشنواره های اختراعات در کشور بوده است. اما در رویکرد جدید در تلاش هستیم به جای بنیاد ملی نخبگان ، مراکز دیگر، جشنواره های اختراعات را در سطح ملی و حتی بین المللی برگزار کنند و در این بین، بنیاد نظارت کننده و هدایتگر باشد. وی با اشاره به اینکه در کشور نهادهای تخصصی فراوانی وجود دارد و جشنواره های اختراعات می‌تواند توسط مراکز تخصصی مرتبط برگزار شود، گفت: بنابراین بنیاد در تلاش است در سال‌های آینده تا حد ممکن خود را از عرصه اجرای جشنواره اختراعات مبری کند و بیشتر در هدایت برگزیدگان و ارتقای سطح توانمندی آنها فعال شود.

معاون پژوهش و برنامه‌ریزی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به جزئیات آیین نامه جدید شناسایی و حمایت از اختراعات گفت: اگر اختراعی به عنوان اختراع سطح 3 پذیرفته شود، در یک مسیر توانمندسازی 9 ماه تا یکساله قرار خواهد گرفت که در آن آموزش‌های مورد نیاز در راستای تجاری سازی محصول مانند دوره‌های آموزشی، مشاوره صنعتی ، مشاوره تجاری را در پارک های علم و فناوری ، مراکز رشد و دیگر مراکز مرتبط طی خواهد کرد. لازم به ذکر است تمامی هزینه‌های این دوره توسط بنیاد ملی نخبگان و از طریق دفاتر استانی پرداخت خواهد شد. اگر فرد مخترع بتواند پس از پایان دوره توانمندسازی، اختراع خود را به یک شرکت نوپا تبدیل کند، سطح 2 خواهد شد.

وی افزود: پس از سطح 2 شدن اختراع و ایجاد شرکت نوپا، فرد با مستقر شدن در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد می‌تواند اختراع خود را به محصول نیمه صنعتی تبدیل کند و در کنار آن از مشاوره های حقوقی و بازرگانی نیز برخوردار شود. به این ترتیب اختراع سطح 1 می‌شود و فرد می‌تواند از تمامی تسهیلات اعطایی بنیاد ملی نخبگان ویژه شرکت‌های دانش بنیان بهره‌مند شود. دکتر منتظر با بیان اینکه با ترسیم این مسیر فقط افرادی وارد حوزه اختراعات می‌شوند که بخواهند در بازار کسب و کار و تجارت، محصول قابل رقابتی را عرضه کنند، اشاره کرد: بدین ترتیب اختراعات سطح 3 شامل تسهیل نظام وظیفه تخصصی نمی‌شوند، با توجه به آئین‌نامه جدید، ارائه اختراع سطح 2 ( به فراخور نوع اختراع ) برای فرد مخترع امتیازهایی را در پی دارد.

معاون پژوهش و برنامه‌ریزی بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: اجرای آیین نامه جدید نیاز به زیرساخت‌هایی داشت که تاکنون بسیاری از آنها فراهم شده است و سعی بر این است تا پایان سال تصمیمات لازم برای اجرای هرچه بهتر این آیین نامه اتخاذ شود.

لینک خبر

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران